Bokrecension: LEKA BLINDBOCK av Ulla Keyling, Beijbom Books 2011

BlindbockLEKA BLINDBOCK med underrubriken ”om varför vi är här på jorden” tillhör inte den typen av böcker jag vanligtvis söker mig till. Så har det varit hittills i alla fall men möjligen kan det bli ändring på det. Ulla Keyling tar i sin bok upp de riktigt stora existentiella frågorna. Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Varför är vi här? Vem är jag? Finns Gud? Och besvarar dem på ett mycket personligt och många gånger provokativt sätt utan att tvinga sig på. Jag citerar från det första kapitlet: ”För det här är min förklaringsmodell. Du behöver inte köpa den rakt av om den känns fel för dig… här är min sanning, ingenting annat.”
Keyling tror starkt på många saker som är främmande för det stora flertalet; själens existens frikopplad från kroppen och med ett evigt liv, ständigt återfödd i nya kroppar. Meningen med återvändandet, och därmed med livet, är att vi skall lära oss mer. Utveckla oss. Bli bättre människor. Komma närmare kärleken. Komma närmare Gud. Vi är dock inte medvetna om vår uppgift, därav namnet LEKA BLINDBOCK. Hon hävdar också att vi är i en brytningstid och att religionerna kommer att förändras. På samma sätt som de förändrades och moderniserades genom Jesus, Mohammed och Buddha. Hon även sin egen förklaringsmodell till Skapelsen och Big Bang. Det finns säkerligen många luckor i hennes resonemang som inte jag som lekman ser. Men återigen, det är tro det handlar om och hennes förklaringar är i alla fall lika logiska som de som levereras av våra världsreligioner. När hon längre fram i boken beskriver hur välorganiserat livet ”på andra sidan” är känns det mer som förhoppningar än övertygad tro.
Baksidestexten beskriver LEKA BLINDBOCK som en uppkäftig och trösterik bok vilket är lätt att hålla med om. Den ger hopp om en fortsatt existens utan krav om tagelskjorta och utan hot om skärseld.

Kommentera

