Bokrecension: TILLVÄXT TILL DÖDS av Stellan Tengroth, eget förlag 2010

TillvaxtStändig tillväxt på en planet som inte växer. Är det möjligt? Det är den grundläggande frågan som Stellan Tengroth ställer i sin bok TILLVÄXT TILL DÖDS. Att frågan enbart är retorisk förstår man av titeln på boken men det hindrar inte att Tengroth för ett, för en lekman förståeligt och högsta grad logiskt, resonemang som får läsaren att reflektera. Och det är reflektion jag tror att han vill uppnå. Han leder oss pedagogiskt genom exempel och liknelser som är både hissnande och underhållande. Mest förtjust blev jag i hans resonemang om tillväxt av bruttonationalprodukten (BNP) i förhållande till lycka.
”Köper jag en ny cykel bidrar jag både till min lycka och till BNP. Om jag har otur och kör omkull och cykeln måste repareras ger det ökad BNP men jag själv blir bara ledsen. Om det är så illa att jag skadar mig och behöver vård ökar BNP än mer. Och ju mer skadad jag är, ju mer sjukvård som krävs, desto mer stiger BNP.”
Även om Tengroth enkelt och klart beskriver problemen med en ständig tillväxt blir det inte lika tydligt när det kommer till åtgärder. Att han inte beskriver enkla patentlösningar är ytterligare en styrka i boken. Det här är problem som verkligen tål att reflektera över. Tengroth är dock tydlig med att den ständiga tillväxten är ohållbar men tycker fortfarande att produktivitet och innovation skall främjas. Detta kan dock inte leda till ökad konsumtion av ändliga resurser. Flertalet röster som hörs idag tror inte på s.k. nolltillväxt och de som hörs ger ofta en flummig vision av framtiden. Ändå är alla angelägna om att vi skall få ett hållbart samhälle som har möjlighet att inte bara överleva utan även blomstra. Själv tillhör jag fortfarande den senare kategorin men boken har fått mig att fundera. Kanske skall man ta Tengroths tips använda ordet UTVECKLING istället för TILLVÄXT när vi pratar politik.

Annonser

One thought on “Bokrecension: TILLVÄXT TILL DÖDS av Stellan Tengroth, eget förlag 2010

1. Recension av ”Tillväxt till döds” — Tillväxt-reflektera