Bokrecension: FEM STJÄRNOR för FÄRGLÖSA av Sölve Dahlgren, Hoi Förlag 2014

farglosa Även om Sölve Dahlgren är en ganska rutinerad författare och skribent är boken om Färglösa hans debut som romanförfattare med adress vuxna. Han har bland annat skrivit en ungdomsserie, Innebandypiraterna, som fått ganska stor spridning men som jag inte läst.
FEM STJÄRNOR för FÄRGLÖSA indikerar redan med sin titel att det skall bli en burlesk historia att ta sig an. Och titeln håller vad den lovar. Historien om hur förändringens vindar blåser i den lilla kommunen Färglösa gör inte några anspråk på att vara trovärdig men, det finns ändå gott om paralleller till både kommunala och inrikespolitiska händelser. Jag tror inte för en sekund tror att boken är tänkt som ett inlägg i samhällsbyggardebatten men, beskrivningen av det nya sättet att leva är intressant. Tvillingbrodern till kommunens starke man kommer hem för att med ett fantastiskt byggprojekt ”rädda” den konkursmässiga kommunen från ekonomisk bankrutt och den hemvändande sonen, journalisten Filip, skall försöka avslöja spelet bakom. Kommunen är ju döpt till Färglösa men det epitetet stämmer absolut inte på dess invånare. Kriminella husbilsgäng, 112-årig tidningsutgivare och en f.d. strippa. Historien blir med tiden ganska invecklad, ibland till och med lite väl snurrig, men Dahlgren har ett lättsamt och mycket underhållande språk som gör att tiden går fort.
Boken är som sagt lättläst och passar utmärkt i hängmattan. Satiren lockar, om inte till gapskratt så till väldigt många leenden. Jag har egentligen bara en stor invändning mot boken och det är själva upplösningen. Det känns som författaren tröttnat på historien och snabbt ville få boken avslutad. Dahlgren räddar dock situationen med två (?) epiloger.

Annonser