Bokrecension: INGMAR BERGMAN KÄNDE ALDRIG SKULD av Maria Bielke von Sydow, BIMA Förlag 2011

IngmarBergman Skuld, skuld och åter skuld står på dagordningen i Marie Bielke von Sydows debutroman. Men det är inte tillnärmelsevis så tungt som det låter. I sin mycket välskrivna berättelse låter hon ett antal ganska alldagliga människors vägar korsas. Det de har gemensamt är just skuldkänslor. Där finns Helena som är den mest drabbade. Hon hörde sin lille son ropa men rusade inte till hans hjälp omedelbart och anser sig skyldig till hans död. Här finns även en framgångsrik självhjälpsförfattare med ett sargat självförtroende och här finner vi SYO-konsulenten Sylvia som letar kärlek. Den ende i persongalleriet som sticker ut är allfixaren Janne som begåvats med en inre trygghet som får blomma ut när han träffar Sylvia. Titeln på boken ”Ingmar Bergman kände aldrig skuld” visar sig vara titeln på en bok i boken men, den känns som en syftning på den avundsjuka vi kan känna mot människor som inte har något skuldbagage.
Bielke von Sydow tar läsaren genom berättelsen i ett lugnt tempo och med ett vårdat språk. Man känner väl igen sig själv både i karaktärernas vardagsvåndor och i de lite större problem som de brottas med. Jag läser med ett leende på läpparna och känner mig behaglig till mods. Men så ändrar boken karaktär plötsligt. Den skuld Helena kände visar sig vila på felaktiga grunder. En hemsk sanning uppdagas. Även om slutet av boken blir dramatisk och väcker en önskan att få följa karaktärerna vidare så är den stora behållningen av boken Bielke von Sydows flyt i språket när hon beskriver riktiga människor med riktiga människors problem. En fristående fortsättning finns utgiven och heter Lorem Ipsum.

Annonser