Bokrecension: ”Vad Är Pengar?” av Anders Cervenka, Natur & Kultur 2012

Vadarperngar

Sannolikt är detta Bokmässans (2013) mest prisvärda bok. Inte bara för att den delades ut gratis av Svenska Dagbladet (tack så mycket), men också för att den ger en lättfattlig och humoristisk inblick i vad pengar EGENTLIGEN är, var de kommer ifrån och vad de representerar.

Redan i de första kapitlen får vi en god inblick i vad pengar representerar, nämligen förtroende. Det är den gamla anekdoten (?) om guldsmederna som förvarade guld åt sina kunder och skrev ut kvitton på detta. Dessa användes efter ett tag som värdepapper (pengar) och byggde då på att säljaren av en vara trodde på att motsvarande mängd guld fanns att hämta hos guldsmederna. I mer eller mindre avancerad form har detta system fortsatt ända fram till 1971 då USA avskaffade guldmyntfoten. Därefter bygger pengars värde enbart på att respektive sedelutgivare (statsmakt) LOVAR att sedeln/siffran på bankkontot har ett visst värde. Cervenka fortsätter sedan i rask takt att beskriva hur SAMTLIGA länder i världen konsumerar mer än man producerar och betalar detta med att trycka nya pengar, dvs statskulderna världen över fortsätter hela tiden att stiga till ohållbara nivåer. Frågan är inte om bubblan spricker utan när (läs Grekland).

Övriga kapitel går mer in på djupet av de olika teknikaliteter som vi ofta hör om i nyheterna men inte fullt förstår. Cervanka guidar med van hand och ett raljerande språk. Det märks tydligt att detta är en samling av krönikor. De liknelser som författaren använder är mustiga och målande men bara kul ett litet tag. Eller vad sägs om nedanstående, minst ett per sida.
… det skulle inte ens en lättkokt sparris gå på.
… en nivå som skulle få vilken solbränd riskkapitalist som helst att skrika rätt ut av ångest.
… då beter sig direktörerna som en bebis som berövats sin napp.
… lika avlägsna företeelser som Allsvenska fingeravtryck på Champions League-pokalen.

Frånsett det behovet av redigering och en datering av de olika krönikorna för att få en referens till uttryck som ”i förra veckan” så är det en mycket bra bok. Jag kan givetvis inte veta om Cervenka har rätt eller inte. Det är graverande att så få av våra förståsigpåare talar om de här sakerna i media men, visst hörs även dessa då och då. Oavsett så låter resonemanget i ”Vad är pengar?” mycket logisk och kommer att få, åtminstone mig, att tänka två gånger innan jag gör en affär.

Annonser